עולם בשינוי - שינוי בגישה
הורים יקרים,
העולם משתנה במהירות וזה מחייב אותנו לאמץ גישה שונה שתתאים לתמונת המציאות שמשתנה, גם בבית וגם בחוץ.
הורים ומי שמעוניינים להיות מנחי הורים, הקטע הבא הוא בשבילכם.
אחד המשפטים שנחקקו אצלי בזיכרון, עוד מהילדות ואני בטוח שגם אצל רבים מכם הוא – אם אין אני לי מי לי.
האמת היא שלא חשבתי על זה יותר מידי, אבל לגמרי חייתי את זה. המשפט הזה צף אצלי עכשיו כשאני יושב וכותב לכם על הצורך לשנות גישה ולקחת אחריות. בעיקר כשמדובר בילדים שהם אלו שצריך להכין לחיים ולצייד אותם בכלים מתאימים לעולם שמתחוללים בו שינויים.
נתחיל עם העובדות. בתי הספר וגישות החינוך מיושנות וכשכבר מנסים לחדש ולרענן, מוסיפים לקיים עוד נושאים ללימוד, עוד טעות.
בבתי הספר לא מלמדים מה זאת יצירתיות, איך ליצור ולפרוץ גבולות, איך לממש את הפוטנציאל האישי. איך ללמוד ולהתפתח באמצעות הדברים שאוהבים לעשות. איך להתייחס לטעויות. לא מלמדים את הילדים איך ללמוד ואיך להסתגל במהירות לשינויים שמאפיינים את התקופה שבה אנחנו חיים.
בבתי הספר מעריכים את הילדים רק על פי תוצאות מבחנים ומדדים שהם אחידים לכולם, בזמן שאחידות זאת ההגדרה ההפוכה לביטוי עצמי ליצירתיות.
נסכם בזה שבתי הספר לא מחנכים. אלברט איינשטיין אמר – "חינוך זה מה שנשאר אחרי ששכחנו את מה שלימדו אותנו בבית הספר".
רגע, לפני שתקפצו למסקנות, אני רוצה לומר לכם שבגישה שעוד מעט תוצג לכם, תוכלו גם להקנות כלים שיסייעו לילדים להצטיין בלימודים וגם לפתוח בפניהם שערים למימוש הפוטנציאל שיש בהם.
עובדה נוספת היא שאנחנו חיים בעולם טכנולוגי שמשפיע על כל תחום בחיים שלנו. לא נוכל להרחיב כאן, את זה נעשה במסגרת הקורס. אבל ברור לכולם שנפתחות הזדמנויות של פעם בדור (זאת לא מליצה) בפני כל מי שיהיה קשוב , מודע ומצויד כהלכה.
מצד שני, עולם המסכים שהתנחל אצלנו והפך לחלק בלתי נפרד מאתנו, מאיים עלינו, על הילדים ועל המשפחה כולה. הקירות בבית הפכו לשקופים וההשפעות, מכל סוג, מגיעות מכל הכיוונים.
רובנו לא מבינים איך אפשר להתנהל כך לאורך זמן ובמיוחד, איך אפשר, בתנאים שכאלו, לגדל ילדים שיהיו ערכיים ונאמנים לעצמם.
מי שירצה להעמיק בבעיות והפתרונות, מוזמן לגלוש בפרק המאמרים והדוגמאות.
הגישה
הגישה שאנחנו מציעים נקראת "הורה מנחה" והאמצעים שעליה היא נסמכת הם המשחקים המלמדים.
כל משחק מבין המשחקים המלמדים מקפל בתוכו תובנות ומסרים שמחלחלים והופכים לחלק מארגז הכלים של הילד.
מדובר במשחקים שהם כל כולם הנאה וחוויה. הדרך הנכונה ללמוד ולהתפתח היא באמצעות משחקים וחוויות וכאלו יש למכביר.
ההורים הם האחראים (לפחות בהתחלה), על המשחקים הם אלו שיזמו ויפעילו את משחקי החוויה, בהתאמה לגילאים, הבשלות וההעדפות של הילדים. מדובר בחגיגה מתמשכת, מלאה בפליאות והתרגשויות. כשלומדים את הגישה וחווים אותה, לא מבינים איך לא עשו את זה קודם?! זה הרי כל כך מתבקש…
בין המשחקים המלמדים תמצאו משחקים כמו:
Save
Save
Save
Save
Save
Save
Save
Save
Save
Save
Save
ומשחקים נוספים: משחקי פיסול וציור, משחקי טיול, משחקי תנועה,
משחקי לוח, משחקי המצאה...
בפרק ההדגמות תוכלו לראות…
איך משחקי קסמים, הופכים לפרוזדור שמוביל לעולם המדעים.
איך משחקי סיפור הופכים לאמצעי חינוכי ומעצב מהדרגה הראשונה ואיך הם מלווים את המשפחה לאורך שנים.
איך משחקי מודיעין נרתמים לכישורי למידה ואמצעי להעשרה.
במסגרת הקורס הדיגיטלי "הורה מנחה" תלמדו איך בונים משחקים, איך רותמים אותם להטמעת מיומנויות רלוונטיות. כמו משחקי מצלמה למשל לאהבת החקר והלמידה. משחקי המצאה, כמו מרבית המשחקים האחרים, לפיתוח היצירתיות והדמיון ועוד. בפרק קורס הורה מנחה תתוודעו/ תלמדו איך המשחקים מתפתחים לאורך השנים באופן שבו ילד שראה, למשל, משחקי קסמים, הופך לשוליית קוסם (ההורה) ובהמשך לקוסם בעצמו (אם ירצה). ילד שנהנה ממשחקי תאטרון הבובות שהפעיל ההורה, הופך למשתתף בהפעלה ובהמשך למי שאחראי על העמדת הצגה בעצמו, (גם כאן, אם ירצה כמובן).
מגוון המשחקים הוא רחב וכל אחד יוכל לבחור בתחומים המתאימים.
בידי ההורים יהיו כלים ייחודיים שישמשו אותם בהנחיה ויתרמו לחוסן הילדים והמשפחה.